søndag 2. oktober 2011

Helgens utstillinger

I helgen har det vært dobbeltutstilling i Letohallen, og vi meldte på Ophelia begge dagene. Igår måtte jeg på jobb, så det var Kaj som fikk i oppgave og stille henne. Vi var veldig spente på hvordan det ville gå på bordet, da hun har blitt veldig redd for bare det å stå på bordet, og at noen tar på henne der. Vi har trent masse, men med lite fremskritt. Og det gikk dessverre som vi hadde fryktet.. Kaj sa til dommeren at hun hadde trekt 3 tenner nylig, og da måtte selvfølgelig dommeren grave inni munnen hennes for å se hvor disse tennene var trekt.. Ophelia ble livredd, og dommeren spurte Kaj om han ville få "ikke møtt" for å unngå dårlig premiering (KIB). Kaj sa ja, og gikk ut av ringen. Denne dommeren var veldig hardhendt med alle hundene, og det var flere som ikke trivdes på bordet idag. Hun delte ut 3 røde, og resten blått og gult. Ingen BIM-hund engang!

Jeg fikk beskjeden på telefon, og jeg ble så lei meg. Var jo akkurat dette jeg fryktet, og vi ble i tvil om vi skulle droppe utstillingen idag. Vi bestemste oss for å trene masse på bordet når jeg kom hjem, så jeg inviterte lillebroren min + to av hans kamerater over til "ringtrening" :P Det gikk kjempebra, alle 3 fikk tittet på tenner uten problem. Så da bestemte vi oss for å dra opp idag, se ann dommeren, og bestemme oss deretter.

Dommeren var bestemt og litt "gretten", men virker grei på bordet. Hun så bare på bittet, og gravde ikke inni munnen på hver hund. Så jeg bestemte meg for å prøve. Det var Ophelia og Sofalex Narnia i junior. Offe er faktisk tanta til Narnia! Moren til Narnia er søsteren til Ophelia. Morsomt :) De gikk en runde, og Ophelia var veldig klar for å gå idag! Gikk nesten en meter foran meg, hadde visst litt dårlig tid :P Men hun bevegde seg veldig bra. Så var det bordet da.. Prøvde å ikke være nervøs, men såklart blir man jo litt nervøs når man vet at det kan gå dårlig. Dommeren gikk rett på hodet, og da begynte Ophelia å bli litt krakilsk. Jeg sa da at hun hadde en dårlig erfaring igår, og dommeren begynte derfor å kjenne på kroppen isteden. Det gikk veldig fint, ikke noe problem. Så tilslutt gikk hun tilbake til hodet for å se på tennene. De viste Offe frem uten noe protest! :D :D Jeg ble så glad! Klarte ikke å fokusere på noe annet jeg, hehe.. Der og da dreit jeg i hvilke premiering vi fikk, jeg hadde oppnådd det jeg ville allerede jeg :)

Ophelia vant sin klasse, men uten ck. Grunnen var at hun var litt nervøs på bordet. Så det er helt greit, jeg er enig :)

Kritikken: "young, feminin. Balanced head to body. Good expression + pigment. Correct  neck + top-line + tailset. Good ribs. Needs more ringexperience. Correct coat, correct movement".

Så nå er det bare å trene masse masse til uka som kommer, for på lørdag er det NKK Hamar med 41 påmeldte gårdshunder!!

Ellers er Nitro 12 uker idag, og i morgen skal vi ringe og bestille time for 12-ukers vaksina.

1 kommentar:

  1. Så bra at det gikk fint søndag!!
    Dommeren på lørdag var veldig til å grave inne i munnen.
    Hva så hun etter??????
    Gleder emg til spor!

    Birgitta

    SvarSlett