søndag 21. august 2011

Rasetreffet 2011

Oj oj oj, for en helg! Da var årets rasetreff over, og alt gikk heldigvis smertefritt :) Vi dro oppover fredags formiddag for å rigge opp utstillingringen, teltene osv. Det pøseregna og jeg hadde selvfølgelig ikke med meg støvler eller regnklær ;)

Vi rigget opp campingvogna vår rett ved ringen da vi skulle passe på alle premiene som var lagt ut, over natten.

Klokken 5-6 begynte det å kommem mange gårdshunder, og jeg og Silje hadde ringtrening for de som var nybegynnere, eller som bare ville trene litt. Det var mange som var helt nye, så vi brukte god tid på å forklare og vise.

Resten av kvelden brukte vi på å prate med folk, også gikk vi og la oss for å lade opp til lørdagen.

Lørdagen var det heldigvis spådd fint vær. Utstillingen begynte klokken 10, og dommeren var Eva Liljekvist Borg. Vi stilte jo for henne i Ransäter for noen uker siden, så var spente på hvordan det kom til å gå idag.

Først ut var valpene, og her var det flere vi heiet på: Perle til Sissel og Ole Morten, Lola til Silje, Bambi til Birgitta og Heldi til Bente. Alle 4 fikk gode resultater, lille Perle ble BIR valp! Lola ble 4 i sin klasse, det samme ble Bambi. Heldi vant sin klasse, gratulerer alle sammen, dette virker jo lovende :)

Deretter var det Ophelia sin tur i junior. Det var hele 14 juniortisper med, stor konkurranse! Etter mye grubling fra dommer sin side om hvem som skulle bli nr 1 og 2, ble Ophelia plassert som nummer 2 med ck, og Prima Pallina ble nr.1. Hun ble forøvrig BIR! Gratulerer:)

Bali gikk i åpen klasse, hvor det var enda hardere konkurranse, 16 stykker. Men det gikk mye bedre med Bali denne gangen, hun ble plassert som nummer 6! Det er vi veldig fornøyd med :))

Youhais Royal Riff skulle stille i veteran, og han ble BIM.

Etter utstillingen forklarte dommeren litt om hennes syn på rasen og hvordan hun ville de skulle se ut osv. Det var jo veldig interessant å høre! Og før jeg fikk tid til å komme bort å høre litt av hva hun sa, hadde hun sagt at Ophelia har det hode hun mente var "perfekt", og det hun var ute etter. Det var jo litt morsomt da, fra en dommer som har fulgt rasen helt fra starten av ;)

Mens kaj var å kjørte dommeren, var det loddtrekning. Kaj hadde som vanlig kjøpt mange lodd, og vi vant masse! Det som jeg syntes var veldig greit, var at vi vant både sele, kobbel, tyggeleke og en pipeleke til valp! Det passer jo perfekt nå som Nitro kommer i hus om 2 uker ;)

Deretter var det barn og hund, og jeg hjalp til med å dele ut premier til alle deltakerne.
Senere på ettermiddagen/kveld var det tid for grilling og leker. Det var ikke så mange som var med på dette i år som det var ifjor dessverre. Jeg tror det har mye å gjøre med at de fleste bor i rimelig kjøreavstand fra hjemme, slik at mange valgte å dra hjem enn å bli igjen. Når det har vært på Elverum er det ikke så mange som bor i nærheten, så da velger de fleste å overnatte. Da blir det jo selvfølgelig flere med på grilling og leking, så sånnsett syntes jeg det var bedre på Elverum camping..
Men vi som var der og grillet og lekte hadde det veldig koselig :) Jeg og Bali prøvde oss på "bowling med hund", og vi vant :P Vi fikk da en godbitholder og en paraply, yej :P

Vi var så slitne etter dagen, så det ble en tidlig kveld på de fleste. Jeg tror vi la oss rundt 12 jeg.

Idag var det NKK Bjerke, så vi dro direkte fra campingen til travbanen. Dommeren var Gert Christensen fra Danmark. Ophelia ble plassert som nr. 2 bak prima Pallina som vanlig, uten ck denne gangen fordi dommeren syntes hun var for tykk. Jeg syntes hun er i perfekt hold nå jeg da men, det var ikke bare vi som fikk det på kritikken heller ;)
Bali fikk bare good idag pga størrelsen. Jaja, bedre lykke neste gang ;)

Her kommer kritikkene fra både lørdagen og søndagen:

Ophelia lørdag: "Meget tiltalende feminin tispe. Vakkert uttrykk. Korrekte proposjoner. Vakker overlinje. Velvinklet og meget velgående for sin alder. Pels og farge OK"

Ophelia søndag: " 11 mnd, liten. Feminint hode, saksbitt. Bra mørke øyne, velansatte ører. Bra hals, velansatt hale. Bra kropp, ikke bli tyngre. Velvinklet fremme, tilstrekkelig vinklet bak. Kunne hatt litt mer benstamme. Beveger seg bra, bra temperament".

Bali lørdag: "Stor og kraftig tispe. Hode med gode proposjoner. Korrekte øyne og ører. Bra hals og rygg. Akseptabelt kors og lend. Utmerket forbryst. Bra stamme og vinklet. Meget velgående fra siden, velvist"
Bali søndag: "2,5 år, 39 cm stor tispe. Bra feminint hode. Bra øyne, velansatte ører. Bra hals og overlinje, velansatt hale. Kompakt kropp, velvinklet. bra benstamme, rører seg bra. bra pels, bra temperament. tung kropp. Veldig bra type, men for stor".

Jeg har tatt masse bilder, men gidder ikke legge alle de inn her. Men har laget en egen tråd på forumet hvis noen vil se på alle bildene som ble ok: http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no/dansksvenskgrds-about1569.html

Og her er bilder av mine jenter, og noen av de jeg kjenner :)


Lola som ble nr.4 i sin klasse :)





Lille Perle-babyen som ikke var blitt noe særlig større enn da vi passet
henne. Hun er så søt og god!




Heldi :)


Bambi som var så flink på bordet!


og som hadde lært seg å trave fint ved siden av mamman ;)


Dette er ikke en bekjent hund, men det er halvbroren til Bali. Samme mor,
men Royal Riff som far. De var faktisk litt like :)


vakkert hode hadde han også :) Han ligner også på Strix som har samme far.
Kanskje det er sånn valpene til Bali og Strix hadde blitt? :D


Offeloffen min <3



Lucca, søsteren til Zorro



Nemi


Offe igjen

Bali min


Dommeren sjekker ut tenna til Bali



Besteste premien i verden! Hilsen Bali


Og her er det meste av hva vi vant på utstillingen og ved lodd :)


Vårt bilde ble trukket ut for å være med i gårdshundkalenderen 2012

6 kommentarer:

  1. Silje, Smokey, Bandit og Lola21. august 2011 kl. 19:22

    Åh så masse fine bilder. Det første av Lola var såååå fint, man så ikke at hun har litt rart hode, hehe ;) Kan jeg låne?
    Jeg ble litt forelsket i Perle jeg, at det går an å være sååå søt da <3

    SvarSlett
  2. Baaare å låne vettu ^^ Synd at utstillingsbordet stod i veien, men fikk akkurat med hele henne for det om :)

    Ja, Perle er bare SÅ herlig. Den lille søte tingen som var så flink i ringen. Også er hun så glad og tillitsfull. Det liker jeg :)

    SvarSlett
  3. Takk for en koselig og morsom helg! Flotte bilder som vanlig, og for et premiebord:)

    SvarSlett
  4. Mange flotte bilder av nydelige hunder :)

    Gøy å se dere på Bjerke i dag!!

    SvarSlett
  5. Hei!

    Takk for en kjempehyggelig helg!
    Syntes Offeline er så ekstra skjønn på bildet over, ser så uskyldig ut.
    Flotte resultater jentene deres fikk.
    Gøy å treffe og bli kjent med så mange hyggelige folk og mange nye hunder.

    Birgitta

    SvarSlett
  6. Kjersti: Det var en fin lørdag, flinke alle som var med i utstillingskomiteen også :)

    Kristine: Så du hadde skrevet om bjerke i bloggen din, får titte innom i morgen, nå er det natta, hehe ;)

    Birgitta: Det er veldig kjekt å få treffe så mange gårdshundeiere på ett sted! Ihvertfall når 90 % er imøtekommende :)

    SvarSlett