mandag 5. november 2012

Dansk og Nordisk vinner 2012

I helgen var det duket for Dansk og Nordisk vinner 2012 i Herning, Danmark. Vi har aldri stilt i Danmark før og ville prøve oss. Vi meldte på Ophelia og Nitro, mens Bali fikk bli hjemme hos "mormor og bestefar".

Fredag kl. 08 leverte vi Bali og satte nesen mot Helsinborg. Vi bestemte oss for å kjøre hele veien rundt istedenfor å ta båten fra Larvik. På båten over fra Helsingborg til Helsingør var det lov til å ta med hundene inn på båten (de måtte ikke sitte i bilen), så vi tok de like så godt med oss opp. Jeg trodde de kanskje ville reagere litt på alle de høye lydene på bildekk, men neida. De syns det bare var kjempekult å kjøre båt de! Turen over tar jo bare 20 min. så vi var raskt over. Herning ligger på Jylland, så vi måtte kjøre tvers igjennom Skjælland og Fyn før vi var fremme. Totalt var det 90 mil, og vi kjørte hele strekningen på 8 timer.

Vi skulle bo på ett "bed&breakfast" som het Sov i herning. Vi ble tipset om stedet av Kari Helene på Hennagarden kennel som også skulle bo der sammen med ett par venninner. Når vi kom frem bestilte vi mat sammen og spilte Yatzy. Tidlig kveld ble det etter den lange kjøreturen.

På lørdag var det 37 gårdshunder påmeldt og dommer var Marianne Baden, DK. Vi dro i god tid for å få plass rundt ringen. For 2 uker siden stilte vi jo i Letohallen, og når vi stod og ventet på gruppa var det en hund som klarte å strekke beinet eller noe, og som hylte ut i flere minutter. Flere hunder reagerte negativt, og selvfølgelig ble Ophelia livredd.. Denne skrekken satt i når vi kom inn i hallen i herning også, og jeg tenkte mitt. Jeg tok på henne utstillingsbåndet og gikk ut i ringen og skulle trene litt. Men hun var rett og slett veldig redd, ville ikke gå eller stå. Hun ville bare ut av ringen fortest mulig. Jeg vurderte der og da å trekke henne, men bestemte meg for å prøve å øve litt utenfor ringen med masse gode godbiter. Vi tok ett steg av gangen og jeg så forbedring på kort tid. Jeg bestemte meg derfor for å prøve. Men først ut var Nitro i juniorklassen!

Det er lenge siden Nitro har vært på utstilling nå, men han travet og stod fint. På bordet sovnet han nesten som alltid ;) Nitro fikk exellent og ck, og dermed ble han Dansk juniorvinner 2012!! :D :D :D Jeg hadde aldri turt å håpe på en juniortittel på lille skranglemann, men jaggu likte ikke dommeren han kjempemye! I beste hann var han drit lei. Stod bare å luktet i bakken og var vrang. Så det ble ingen plassering. Det hadde jeg heller ikke forventet med alle de fine hannhundene som var der.

Deretter var det Ophelia i championklassen. Første runden gikk hun fint, og hun stod fint. Men vi måtte vente en stund før hun skulle på bordet, og i mellomtiden ble hun litt usikker igjen. Spesielt når hun så Kaj og Nitro utenfor ringen. Jeg fokuserte på å belønne og kose med henne før det var vår tur. På bordet gikk det kjempefint, ingen problem. Men Hun travet ikke fint, og hun stod veldig understilt og likte seg ikke foran dommerbordet. Allikevel fikk vi exellent til min store overraskelse og plasserte oss som nr. 4 i championklassen.

Kritikken til Nitro som Dansk juniorvinner:

Nitro: "Ung han af dejlig type, dejlig velutviklet hoved med korrekt proportioner, velansatte og bårne ører, fine mørke øyne, korrekt bid, velanbragt hals, velkroppet, velansat hale - rører sig effektivt, god pelskvalitet, godt fremvist"


Etter utstillingen gikk vi rundt på messesenteret og så på de ulike standene. Vi gikk også for å ta ormkur foran en veterinær som kostet 250 kr.. jaja, da hadde vi iallefall fått gjort det ;) Vi kjøpte noen leker til hundene, og dro tilbake til "hotellet". Vi bestilte mat sammen med de andre da også, koste oss med rosèvin og sjokolade.

Søndagen kom og det var 38 påmeldte for dommer Eva Liljekvist Borg. Ophelia har fått ck fra henne hver gang hun har stilt for henne, så jeg visste hun likte Offe. Men det hjalp jo lite når jeg visste hvordan Ophelia hadde vært dagen før. Jeg gjorde samme regla som dagen før, trente og roste masse. Idag var det enda større fremskritt, og hun viste interesse for leking og de andre hundene. Jeg så hun var blitt mye tryggere bare over natten, og jeg ble veldig glad :) Vi gikk inn i ringen, hun ville ikke trave første runden, og var litt utilpass. På bordet stod hun bare å lente seg inntil meg, og jeg og dommeren bare lo. Dommeren sjekket det hun skulle, og vi fikk beskjed om å ta en runde. Første meterne ville hun ikke, men når hun først kom over den kneika, var det akkurat som at alt var glemt. Hun travet fint resten og stilte seg fint opp foran dommeren!! Åhh jeg ble så glad, og vi fikk exellent.

Når alle i klassen var bedømt skulle vi gå konkurranserunden. Etter en runde kom dommeren bort og sa at hun likte Ophelia veldig godt, men at det var så synd at hun var litt skeptisk idag. Derfor kunne hun ikke plassere oss først, og vi ble nr. 5 i klassen (uplassert). Jeg gikk og satte meg, og skulle pakke sammen da dommeren ropte meg inn igjen: "du skal jo ha CK selvfølgelig!". Så jeg måtte jo bare hive på bikkja utstillingsbåndet og ut igjen i BTK. Nå var Offe helt seg selv igjen med halen i sky. Men dommeren husket hvordan hun var helt istarten, så vi ble ikke plassert. Men vi fikk en koselig kommentar: "Dere fortjener å være mye høyere opp, men hun viser seg dessverre ikke 100% idag. Kom tilbake når hun har kommet seg igjen". Jaja, til tross for ingen plassering så klarte jeg å Offe å komme oss igjennom det skumle, og vi avsluttet hele turen på topp!! Nå håper jeg hun har skjønt at det ikke er noe skummelt, at det ikke er noen som skal være slemme mot henne. For neste gang er det Norsk vinner i Norges varemesse, om 2 uker. Vi får dra litt tidlig dit også å se hvordan hun oppfører seg, evt trene litt. Hun skal også ha løpetid når som helst, og jeg tror hormonene er med på å spille inn her. Hun er litt ekstra gretten på jobb om dagen også. Så vi får håpe dette bare har vært en liten ting vi har klart å få bort nå :)

Vi var ikke ferdige før kl. 15, så vi var ikke hjemme før kl. 23. Vi dro rett og hentet Bali og det var godt å se henne igjen <3 :p=":p" avsl="avsl" bare="bare" buret="buret" det="det" egget="egget" halen="halen" har="har" hatt="hatt" henne="henne" hjem="hjem" hun="hun" i="i" ikke="ikke" inni="inni" l="l" latet="latet" med="med" men="men" midtpunktet.="midtpunktet." min="min" nesten="nesten" og="og" p="p" plommen="plommen" raringen="raringen" re="re" rt="rt" rte="rte" s="s" sitt="sitt" som="som" sov.="sov." svaneholm="svaneholm" te="te" v="v" vanlig.="vanlig." ville="ville">
Kritikken til Offe på søndag:

"Mycket feminin tik med bra hovud med bra propotioner. men ønsker kraftigere for kroppen. Velkroppet, bra brystdjup. Korrekt vinklet. har gode forutsetninger, skulle ha lite mer temperament".


Dere som har orket å lese igjennom hele avhandlingen min får creds fra meg ;)
Bilder fikk jeg ikke tatt noe av, men Kari fikk tatt noen som jeg for etterhvert.

1 kommentar:

  1. Silje, Smokey og Lilly5. november 2012 kl. 17:43

    Så flinke dere var som jobbet dere gjennom skrekken til Offe. Nå går det sikkert lettere neste gang :)
    Og gratulerer sååå masse med tittel på Nitro :D

    SvarSlett