mandag 10. september 2012

Hyttetur + utstilling på Hundorp

På lørdag dro vi opp på hytta i Fåvang og var over til søndagen. Vi skulle på utstilling på Hundorp like ved hytta på søndagen, så vi bestemte oss for å slå i sammen de to tingene.

På vei opp til hytta stoppet vi innom Hunderfossen hotell og camping for å se på plassen. Dette blir stedet for neste års rasetreff, så vi ville sjekket det ut før vi ga ett endelig ja. Her var det mange muligheter, og vi vet vi blir veldig fornøyd med løsningen vi kom opp med. Så da blir neste års rasetreff her :)

Vi dro videre og var på hytta drøye 30 minutter senere. Vi skulle parkere og gå opp til hytta, men midt i veien stod det en svær okse! Ikke en ku, men en okse! Jeg er livredd disse store dyrene, og det har jeg vært hele livet. Så jeg nektet og gå ut av bilen, så vi kjørte høyre opp på en annen parkering og skulle gå derifra og inn til hytta 50 meter borte. Kaj gikk først og kom fort tilbake; Oksene hadde invadert hagen!! HJELP! tenkte jeg og tok Offe under armen og gikk for å se. Oksene stod rundt på hele tomta og spiste gress, mens jeg mannet meg opp til å løpe opp på terassen i ett svakt øyeblikk. Jeg så min sjanse og løp opp. Oksene bare så dumt på meg og fortsatte og spise. Men da jeg satte ned Offe og de så henne, ble de veldig nysgjerrige. Den ene oksen kom helt bort til terassen og strakk seg så lang den var for å lukte på Ophelia. Terrassen er ganske høy men uten rekkverk, så det var bare hode den fikk oppå. Offe stod bare og så på den og visste ikke helt hvordan hun skulle oppføre seg, men når oksen prøvde å komme seg oppå terrassen knurret henne til den gitt ;P Kaj gikk tilbake til bilen og skulle hente de to andre. Men oksene hadde omringet bilen, så han ble sittende der i 20 minutters tid mens jeg fyrte i peisen. Ja, jeg måtte faktisk det, for på fjellet var det kaldt!

Utover kvelden grillet vi hamburgere, drakk litt vin og spiste godteri. Vi spilte Yatzi og hørte på radioen til klokken ble 23. Da bestemte vi oss for å legge oss ettersom vi måtte dra fra hytta rundt 08 dagen etter.

Søndagen stod vi opp, smurte oss litt frokost og dro. Vi kom frem på utstillingsplassen og møtte andre gårdshunder og eiere. 3 valper og 4 voksne var det påmeldt, så ikke akkurat de største påmeldingstallene der oppe ;) Nitro var eneste hannhund, også var det 3 tisper; Offe, Narnia og Heldi. Det snødde på hytta når vi stod opp, og det var kun 4 grader nedi dalen. Det var kjempe surt og guffent, og jeg frøys til og med med boblejakka på. Heldigvis hadde vi med varmedekken til hundene så de slapp og fryse ihjel. Nitro var først inn, og han syntes ikke det var noe stas i dette været. Han som vanligvis traver så fint rundt i ringen og står støtt som en påle, løp feil og stod som en sekk. Han ville bare hjem og inn i varmen han.. Jeg skjønte at han ikke kom til å gjøre det særlig bra, og det gjorde han heller ikke. Han endte opp med VG. Narnia og Heldi var i unghund hvor Narnia og fikk VG, mens Heldi fikk exellent med ck. Jeg så hvor mye Narnia frøys i ringen at jeg visste Offe og ville gjøre det..

Hun var alene i åpen klasse og frøys SÅ fælt stakkar. Til og med dommeren og ringsekretæren syntes synd på henne. Men ikke mye å gjøre med det. Jeg var veldig spent på hvordan hun ville være på bordet idag, for de to siste gangene har hun ikke likt seg. Men nå var det ikke noe problem, og dommeren kjente og klemte over henne flere ganger uten problem. Hun stod helt støtt. Deilig!! Jeg satte henne ned på bakken igjen og hun stod der med den ene labben i været og ristet. Stakkars lille jenta... Til tross kulden fikk vi exellent med ck og skulle konkurrere mot Heldi. Vi gikk en runde før vi ble plassert som nr. 2 med reserve cert. SÅ nær championatet, men bedre lykke neste gang. Dommeren kom bort til oss og sa at det var 2 fine eksemplarer av rasen, og at Offe hadde ett veldig fint hode og var velkroppet. Men at hun dessverre frøys for fælt idag. Det syns jeg var litt kjedelig, at alt skulle glippe fordi det måtte være så kaldt akkurat den dagen.. Men lite å gjøre ved det, dommeren var veldig hyggelig, og jeg stiller gjerne for henne igjen :)

Vi kommer til å stille Ophelia på de fleste utstillingene i Letohallen i oktober i jakten på det siste certet. Neste blir 6 oktober før jeg og Kaj drar til Mauritius dagen etter :D Derfor blir det ikke NKK Hamar på oss, men vi stiller igjen 21 og 22 oktober. Vi skal også til Herning, Danmark i november på nordisk og dansk vinner + at vi vurderer stockholm. Men det er så lenge til at det tar vi mer stilling til senere :)

Nitros kritikk: "stor, noe høybeint. luftig men bra proposjoner i kroppen. godt hode, bra hals. Steil og fremskutt skulder, ennå ikke tilstrekkelig skulder. Bra kropp, meget velvinklet"

Målte Nitro istad bare for å se om han har vokst siden sist, men han er enda 37,5 ;)

Offes kritikk: "Meget god type, feminin. Velkroppet, meget godt hode. Velvinklet kropp, bra front. Stram overlinje, br?? bevegelser"

Offe og oksene



















 Offeloffen er ikke alltid like fotogen, selv om hun er veldig søt da <3 p="p">

 Amandas Martin Morgenlys 5 mnd

 Nordbrenna j-ett eller annet :P 8 mnd

 Navarras Seconda Sorella - BIR valp 4 mnd

 Nitro likte seg ikke nei..

 Heldi BIR - gratulerer Bente!

 Dommeren, meg og Offe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar