søndag 29. april 2012

Letohallen 28 og 29 april

I helgen har det vært utstilling igjen. Bare Nitro som var meldt på denne gang. Det var hele 31 gårdshunder på lørdagen og 28 på søndagen! Snakk om forskjell fra forrige Leto-utstilling da det kun var 2 påmeldte! Vi meldte hovedsakelig på fordi det var dommere som kan rasen, og vi ville ha en kritikk fra disse. Men så har det i siste liten blitt dommerendring på begge dagene, så lørdagens dommer var Antonio De Lorenzo, og dagens dommer var en fra ungarn eller noe i den duren.

Igår var det 2 juniorhanner, og Nitro fikk VG og ble nr.2. Han fikk på kritikken at han var for kort i kroppen og at han hadde for dårlige vinklinger bak. Men han er jo heller det motsatte, litt lang i kroppen, og veldig bra vinkler bak! Så vi stusset litt på den kritikken, men tok det ikke så tungt ;)

Idag var det 3 juniorhanner, og Nitro ble nr. 3 med exellent og ck! Kjempegøy! I beste hannhund var det 7 eller 8 stk, og han ble nr. 5. Syns det er veldig bra til å være 9 måneder gammel :) Han er fremdeles veldig padlete i bevegelsene, så han trekkes litt for det. Men han glimter til å går veldig fint innimellom, hehe :P Så vi får bare ta tiden til hjelp på akkurat det punktet.

Bali og Ophelia har vært med som heiagjeng, og det er så godt å se hvor trygg Ophelia har blitt igjen. Nå skal hun bort og hilse på alle mennesker, til og med opp i fanget på Birgitta skulle hun idag. Situasjonen minner meg veldig om Bali, for tro det eller ei, så var hun også litt reservert overfor fremmede mennesker helt frem til hun var på alderen til Offe. Nå er hun jo tryggheten selv og elsker alt av mennesker, og vi ser at Offe er på god vei :)) Nitro har jo alltid vært trygg og god på alt og alle, så han skulle enten leke med de andre hundene, eller kose med eierne deres ;)

Kritikken fra lørdag:
"Very good type. Needs better prop. in body, to short and more angulations in rear. Correct coat. Very good shoulder and maskuline expression. The movement is strong but step is short"

Kritikken fra søndag:
"Not enough maskulin male. Too short head. Very good back and chest. Slightly loose elbow, right angulation, correct movement"

Syns de to kritikkene var veldig motsatt av hverandre jeg! Ikke alltid like lett dette her, hehe ;)

Utstillingen var ute, så her kommer det noen bilder:











2 kommentarer:

  1. Heihei. På ivrig leting etter informasjo og erfaringer rundt dansk svensk gårdshund falt jeg innom bloggen din. For noen flotte hunder du har :) Jeg får mest sannsynlig min første dansk svensk gårdshund i hus om et par uker. I utgangspunktet skulle jeg få en tispe som ønsket, men nå viste det seg at det bare var en hannhund ledig. Jeg ser at du har hunder av begge kjønn, hva gjør du da når tispene har løpetid? Jeg tenker jeg har lyst på flere hunder senere, og lurer på om det er en større utfordring om man har hannhund som førstehund. Tenkte å skrive en mail til deg, men fant ikke noe mailadresse så jeg bare poster der her i kommentarfeltet og satser på det kommer frem ;)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Mailadressen min er: kizze_444@hotmail.com
    Send meg gjerne en mail!

    Syns det går veldig fint med begge kjønn. Nå har vi vært så heldig at Nitro bryr seg lite om løpetiden, bortsett fra stådagene. Da må vi passe på hele tiden, men det holdt med å si nei ett par ganger, så ga han seg. Men man kan være uheldig og få en hannhund som blir helt gal, og da må man nok skaffe noen som kan passe på hannhunden de verste dagene. Men så har de jo bare løpetid 1-2 ganger i året, så det ser jeg ikke på som noe problem :)

    SvarSlett