søndag 12. august 2012

Rasetreffet 2012

Da var årets rasetreff over for denne gang. Det gikk smertefritt uten store utfordringer. Jeg tok på meg oppgaven med å få til elektroniske påmeldinger via dogweb. Det forenkler alt rundt påmeldingene, kritikkene, katalogene og startnumrene. Det var litt å sette seg inn i, men nå som jeg kan det går det nok mye lettere neste år :)

Nitro stilte i junior, og jaggu fikk han ikke vg. Kaj ble veldig sur, for dommeren hadde sagt at Nitro aldri kom til å bli bra nok, for han kom aldri til å få forbryst?? Det syns jeg var litt rart og si på en hund som akkurat har blitt 1 år, men jeg tar det ikke så tungt. Vet han er sen i utviklingen, og han har jo flere år på seg. Kaj var enig, og skuffelsen gikk litt og litt over utover dagen ;) Nitro som alltid beveger seg så fint, bare hoppet og spratt og fikk ikke vist noe bevegelser, kun når dommeren ikke så på han. Typisk!

Så var det Ophelia sin tur i unghund. Jeg la merke til litt før på dagen at hun var litt "utafor". Skalv når det var bråk rundt ringen, og at hun rett og slett ikke hadde en god dag. Derfor gruet jeg meg litt til vi skulle på bordet. Hun stod fint på bordet og dommeren fikk sett på tennene hennes. Så bestemte han seg for å telle alle tennene, og hun stod helt fint og rolig lenge, men rett før han var ferdig, trakk hun seg unna. Hun prøvde å klatre opp i armene mine, så jeg fant frem en pølsebit og hun stelte seg fint opp på bordet igjen slik at dommeren fikk kjent og ta på resten av kroppen. Det gikk heldigvis fint, og vi avsluttet det hele med en god opplevelse. Dessverre fikk hun VG pga at hun trakk seg litt. Dommeren sa at vi måtte dra hjem og trene, for hun var virkelig en flott hund. Koselig og høre, men blir liksom enda litt surere at hun ikke var perfekt på bordet, for da kunne vi jo kanskje gjort det veldig bra ;) Men vi får prøve å trene litt, og håpe det bare er en liten periode hun er inne i, og som går over fort :)

Bali stilte i åpen klasse. Det var faktisk ganske mange store tisper i den klassen, så hun skilte seg ikke så ut som hun pleier og gjøre ;) Hun stod og gikk superfint! Hun elsker å være i ringen og showe.
Bali fikk exellent og endte tilslutt opp med å vinne klassen med ck! Det var overraskende, men veldig gøy ettersom de to andre ikke fikk de beste resultater.

Etter utstillingen var det på tide med loddtrekning, fyring av grillen og koselig samvær med de som gadd å bli igjen. Ettersom det er på Bogstad og så mange bor i kjørbar nærhet, er det nesten ingen som gidder å bli igjen. Det syns jeg er veldig synd, for det er jo veldig koselig om folk samles når vi først har mulighet. Neste år skal vi derfor ha treffet ett annet sted slik at flere må overnatte og dermed blir igjen utover kvelden. Når vi var på Elverum for noen år tilbake var det jo så koselig. Langbord med grilling og leking langt utover kvelden. Så jeg håper dette kan gjennomføres neste år. Samtidig skal vi prøve å få utstillingen vår offisiell og over 2 dager. Det hadde vært noe ;)

Kritikkene til hundene:

Nitro: " Meget god type og størrelse. Utmerket hode. Korrekt bitt. Bra hals. Litt knapt vinklet foran. Ønsker mer tilbakelagt skulder. Bryst kunne vært mer utviklet. Korrekt overlinje og hale. Meget god muskulatur. Beveger seg bra fra siden, litt trang bak, kunne vært fastere i front. Fint temperament"

Ophelia: "Utmerket type og størrelse. Velformet feminint hode. Akseptabelt bitt. Meget god hals. Velvinklet. Velutviklet bryst. God muskulatur. Korrekt hale. Beveger seg meget godt fra alle sider. Kunne ønske henne mer stolt i temperament - derav premiering"

Bali: "Litt stor og kraftig, men tilstrekkelig feminin. Godt formet hode, korrekt bitt. Meget god hals. Velutviklet bryst, velformet kryss. Korrekt hale. God muskulatur. Bra pels for årstid. Beveger seg godt, fint temperament".

Flotte kritikker på jentene, og Nitro sin tynges av dårlig bevegelser. Men men, bedre lykke neste gang :) Jeg hadde selvfølgelig glemt minnekortet til kameraet hjemme, så fikk ikke tatt noen bilder selv. Men Liv Anine har iallefall tatt ett par bilder av Nitro og Offe:



1 kommentar:

  1. Jeg koste meg veldig på gårdshundtreff, og jeg er gleder meg allerede til neste år. Det var så synd at Offe trakk seg bittelitt, for den kritikken var så bra og jeg tror dommeren likte henne veldig godt. :)

    SvarSlett