søndag 1. juli 2012

Storeslem på NKK Trondheim

Igår dro vi avgårde til Trondheim klokken 02 på natten. Vi skulle nemlig stille på NKK utstillingen, og vi gadd ikke bestille hotellrom. Vi pakket bilen og dro avgårde. Vi kom frem på Leangen travbane klokken 08 til strålende sol og 19 grader. På vei opp hørte jeg en sang på radioen som het noe i denne duren "today is the big day". Jeg tenkte for meg selv, er dette ett tegn? Men jeg slo det raskt fra meg, pessimisten som jeg er ;) Vi møtte alle våre østlandske venner som også hadde tatt den lange turen til Trondheim, og møtte også alle våre trønderske venner som ikke hadde like langt vei å dra. Det var påmeldt 19 gårdshunder, 7 hanner og 12 tisper. Det var litt forsinket som vanlig, og vi så store stygge skyer komme mot oss i full fart. Vi håpet at vi rakk og stille ferdig rasen før det begynte å regne.

Nitro var først ut i junior sammen med Gårdbanditten Prince Lp. Han vant klassen sin med ck! Yes tenkte jeg, bare det reddet turen! I beste hannhund var det 4 stykker, Nitro fra junior, 2 åpen klasse og en champion. De gikk ett par runder før hun satte opp Nitro på førsteplass!! Jeg ble så sjokkert, lille babyen på 11 mnd tok storcertet??! Jeg var helt i sjokk før det plutselig var min og Ophelia sin tur i unghund. Det var 4 unghund-tisper, og Ophelia var like vimsete som vanlig. Biter og leker med båndet og gadd ikke stå i ro mer enn 2 sekunder før hun begynte igjen :P Hun var kjempeflink på bordet, ikke tendens til å trekke seg for dommeren. I det jeg løftet henne opp sa dommeren: Åhh, hva gulligt hovud!" Deretter begynte hun å prate om at hun syns så mange av hundene her idag hadde så lange kropper, og at de så ut som dachser.. Men ikke denne her da, sa hun beroligende. Hehe. Hun fortsatte med at hun likte de små, og at hun verdsatte fine hoder og bevegelser. Når vi stod foran dommerbordet og hun skrev kritikk sa hun til meg at Ophelia ikke har så mye til forbryst, og det er jeg fullt klar over. Det blir iallefall ikke noe bedre når hun ikke står så godt på forbena som hun kunne. Sa så hun: Men det driter vel du i? Også begynte hun å le skikkelig! Haha, for en kul dommer tenkte jeg og så for meg en vg pga manglende forbryst. Men vi fikk exellent og gikk bakerst i rekka. Vi fikk ett par runder før Ophelia vant klassen sin med ck! Juhu! Begge hundene med ck, da er iallefall dagen reddet!

I beste tispe klasse var det 6-7 stykker. Hun beholdt 4 stk, inkludert Ophelia, og vi begynte å gå. Vi gikk og vi gikk og vi gikk. Jada, jeg vet du verdsetter bevegelser! Hehe.. Jeg gikk først, og hørte bak meg at hun plukket ut 4.plassen. Deretter 3 plassen, og det var Ophelia og Zeta som kjempet om 1.plassen! Så morsomt at det var Camilla og Zeta vi konkurrete mot. Vi gikk ett par runder til før hun tok meg i hånden og sa at det ble vi som vant idag. JUUHU!! Beste hanne OG beste tispe!! :D :D Dette var virkelig mer enn jeg kunne drømme om, og i BIR/BIM dreit jeg i hvem som vant, begge var jo våre! Vi gikk ett par runder til vi før Ophelia ble BIR. Hun sa at Nitro var litt mer vraltete enn Ophelia, og at hun selvfølgelig hadde kommet lengre i utviklingen enn Nitro.

PUH, det var en lang avhandling, men det er veldig typisk meg å skrive veldig detaljert ;) Håper dere tåler det.

Dommeren var Anita Whitmarsh fra Sverige, og dette var kritikkene vi fikk:

Nitro: " Utmerket helhetsinntrykk. Herlig hode som ikke enda er ferdig. Velkroppet. Korrekt rundet kryss, velvinklet med fine bevegelser"

Ophelia: "Godt helhetsinntrykk. Korrekt, velformet hode med godt kjønnspreg. Savner forbryst, men har bra velvet brystkorg. God rygglinje, kunne hatt mer rundet kryss. Utmerket bakstell, rører seg effektivt fra siden"

Vil også gratulere Camilla og Kristian med 2.beste tispe på Zeta, Sissel og Ole Morten med 3.beste tispe på Kira og 4. beste tispe på Luna :)

Vi gadd ikke vente på gruppa, så vi dro heller på Mc Donalds med overnevnte før vi tok den lange turen hjem igjen.

Nå er det bare Bali igjen, og Ophelia trenger bare ett lite cert etter fylte 2 år som er i August.

Bilder fra dagen:





















3 kommentarer:

  1. Fantastiske resultater og mange flotte bilder :)

    SvarSlett
  2. Silje, Smokey og Lilly1. juli 2012 kl. 22:36

    Herregud altså, dette er jo bare helt fantastisk. Jeg ble såååå glad når jeg skjønte det var NKK utstilling. Tenk at Nitro fikk storcertet bare 11 måneder da!!! Jeg er helt imponert jeg. Men egentlig ikke overrasket så fine hunder dere har, og så flinke dere er til å stille dem. Gratulerer sååå masse :D

    SvarSlett
  3. Tusen takk begge to!
    Det er helt utrolig at han fikk storcertet så ung ja, og det er jo bare SÅ gøy! :D

    Blir spennende å se hva fremtiden bringer :)

    SvarSlett