lørdag 2. juni 2012

Pinsehelgen og NKK Drammen

Forrige helg var det pinse, og jeg og trioen dro til Sverige i sammen med min mor på fredagen. Kaj skulle holde utdrikkningslag for en kompis, så han kom etter på lørdagen. Vi var der fra fredag-mandag og vi hadde knallvær hele helgen! Bali bada, Nitro nesten-bada, og til og med Offe vasset i vannkanten! DET har ikke skjedd før ;) Det var 31 grader på lørdagen, så jeg skjønner godt at hun ikke klarte å dy seg. Til og med Kaj badet ;)

På lørdag var vi en tur i Åmål for å plukke ut brudebukett til meg. Den tror jeg blir superfin! Deretter dro vi på kafè og spiste is. Ophelia la seg midt i inngangen, og tok livet med ro som vanlig. Man skulle trodd hun var oppvokst midt i Oslo, så rolig og trygg hun er i slike settinger. Bali og Nitro derimot er skikkelig nysgjerrige og skal hilse på alt og alle, og syns det er kjempegøy!

Mandagen dro vi hjem igjen og rett på ringtrening. Det er en god stund siden sist, og siden det var NKK Drammen denne helgen, trengte vi alle litt trening ;)

Bali fikk løpetid på tirsdag, og vi tok derfor med oss Nitro på første tur (da pleier alle tre og være hjemme, også henter vi de når vi skal ut på tur nr.2). Han trenger absolutt å være litt alene, og få erfaringer på egenhånd. Han lekte masse med en manchester terrier vi har som er ett par måneder eldre enn Nitro. Når Nitro ikke ville leke mer, så sa han ifra ja ;) Så vi la godt merke til at han er inni den unghundperioden hvor han helst skal holdes unna andre hanner som kan være litt bråkete. Vi vil jo absolutt unngå at han skal få sjansen til å "lære seg å sloss". Så fra nå og fremover en liten stund dropper vi hundetreff og møter med fremmede hunder slik at vi beholder den gode snille hannhunden som går overrens med absolutt alt. Bedre og være litt ekstra forsiktig enn å være litt sleppehendt. Vi har jo hatt en hannhundaggressiv hund før, og det er absolutt ikke noe vi vil ha igjen!

Litt bilder fra pinsehelgen er på sin plass:




















Og idag var det på tide med en utstilling igjen! Vi dro til NKK Drammen hvor det var 25 påmeldte hunder. Nitro var først ut i junior sammen med 1 annen (en til men som ikke møtte opp). Han fikk exellent og vant klassen sin! Dommeren likte han supergodt og ga han en veldig fin og detaljert kritikk. Dommeren var Svend Løvenkjær og han er rasespesialist, så kritikken hans syns jeg var verdt å få med seg. Han sa til Kaj at han veldig gjerne skulle gitt han CK, men at han ikke kunne pga at Nitro padler med forbena. SÅÅ nær og SÅÅ kjipt! Men dette er noe som kommer med tiden, så vi får ta tiden som hjelp ;) Nitro gjør som han pleier han, sovner nesten på bordet når dommeren kjenner og klemmer. En veldig behagelig hund sa dommeren ;)
Offeloffen min var superflink på bordet igjen. Jeg gruer meg jo SÅ fælt til hver gang jeg skal ha henne på bordet, men nå går det jo bare bedre og bedre. Jeg har sluttet å bruke godbit, så virker som at hun faktisk er roligere da. Han sjekket tennene hennes nøye, holdt rundt snuta hennes og strøk og målte uten problem. Jeg kjente jeg roet meg da. Men så skulle han begynne og klemme på tærne hennes, og DET liker hun ialleall ikke! Jeg får jo ikke lov til å ta på de selv omtrent.. Så hun kom med ett lite pip, også roet hun seg igjen mens dommeren fremdeles hold i foten hennes. Jeg benytter anledningen og sier "ÅHHH SÅ FLINK JENTE!!!". Da spurte dommeren Offe om hun var flink jente nå, og det kunne jeg bekrefte, at DET var hun faktisk :)) Hun fikk vg idag, men det er helt greit. Tror han delte ut ca like mange gul som rødt jeg??

Kritikken til Nitro, 10,5 mnd gammel:
" Kvadratisk bygd. Bra storlek. Mycket kraftig skalle, bra ører, tilstrekkelig stopp. Saxbitt, herlig uttrykk. Kraftig lagom hals Bra forbryst, fin substans for sin alder. Noget for kort overarn, noget mjuk i mellom-handen. Mycket bra overlinje. korrekt ansatt svans. Tilstrekkelig vinklet bak. Beveger seg fritt, for høyt løftet fremben og derfor inte ck idag" Exellent!".

Kritikken til Ophelia, 21 mnd gammel:
"Mycket feminin. Bra skalle, Skulle hatt noe kraftigere neseparti. Saxbitt. Bra hals, noe rak i overarm. Noe lengre brystkasse. Bra velvet over lenden, passende kors. Hærlig pelsstruktur. Kan bevege seg med lengre steg".

Også noen bilder:










 Datter av Strix :)


2 kommentarer:

  1. Masse fine bilder av flinke hunder :)

    SvarSlett
  2. Nitro har blitt så kraftig og stor gutt!!!Ikke rart kritikken var så fin! Offe hadde det ihvrtfall gøy i ringen mens hun ventet, helt valpete jo!Tullejente du Offe.
    Hilsen Birgitta

    SvarSlett